Heads up!

I påsk äter svenskarna i genomsnitt 1,4kg karameller per person, och det bästa sättet att undvika ett okontrollerat moffande är att göra något annat. Som att träna GRIT till exempel, så ikväll hoppas jag vi ses på SATS Hornstull vid 18-snåret. Påsken må vara arbetsbefriad för de flesta, men det är ingen anledning till att lägga träningstightsen på hyllan!

Så, svälj det sista drageägget och kila ner till gymmet ikväll. GRIT Strength, 18:00, Hornstull.

20140417-154607.jpg

Snillen spekulerar

1. Om handlingen i ”Hem till gården” skulle vara snäppet långsammare, skulle de då varva sig själv och till slut hamna innan gårdagen?

2. Vem gör egentligen mackor med de knasiga påläggskombinationer som visas på brödpaketens framsidor (gör som vi – lägg gräslök, äggskal och ströbrödspesto på din jättegoda macka)? Är vanlig sketen ost numer synonymt med ett alldagligt och ganska trist liv, eller kommer man undan med vardagliga pålägg utan att klassas som färgen beige?

3. Är en uppdragen tröja den nya plutmunnen i selfievärlden? För jag tycker mig ana en barmagad trend på både Instagram och bloggar, eller så håller jag bara på att blomma ut som en fullfjädrad pensionär då jag förfäras över all naken hud. Uppdragen tröja på 5-6 selfies sammansatta i ett kollage och jag får ilningar i tänderna av obehag. #shitImOld

20140416-215104.jpg

Heads up!

För på självaste påskafton kommer jag att ställa väckarklockan, dra på mig mina stretchigaste tights och ta kvasten till Älvsjö för att starta lördagen med en mjukgörande BodyBalance. Jag har svårt att tro att det finns en bättre start på helgen, så boka in dig redan nu så ses vi på lördag kl 09:30 på SATS Älvsjö!

20140414-143445.jpg

20140414-143720.jpg

Tjenamors träningsvärken!

Jag hade tänkt att författa ett svulstigt inlägg ikväll, men på grund av en förlamande träningsvärk som gör sig påmind vid varje suck, som förvandlar schamponering av hår till en omöjlighet och som tvingade mig att inta min middag sittandes på en foamroller så blir det inget. Risken att jag skulle dö smärtdöden vid tangentbordet är för stor, risken att jag skulle fastna på stolen och aldrig komma upp är ännu större. Jag nöjer mig med att konstatera att gårdagens styrkepass visste vart det satt, och att förmiddagens löpning har väckt muskler som förmodligen legat i ide under vintern. Imorgon får kontorsoutfiten bestå av morgonrock och mössa (att akrobatisera sig in i ett par jeans eller försöka lyfta armarna för att kamma håret kommer inte på tal) och till tunnelbanan kommer jag att köra rollator alternativt kickbike – beror lite på vad grannarna lämnat ute. Så, Välkommen måndag!

Färgglad rensning

Ibland är jag så korkad att dumstrutarna får gåshud bara de tänker på mig, ibland är jag så lat att katten Gustav framstår som rena rama atleten. Kombinera dessa två och ni har en kökslåda fullproppad med 34656 stycken shakers av olika märken och modeller, där alla lock och behållare framstår som perfect match vid en okulär besiktning, men som vid själva användandet visar sig ha både glipor och hålrum där dryck smiter ut likt en blöt projektil vid våldsamt skakande.

Varför jag samlat på mig shakers av olika modeller vet jag inte, varför jag inte slängt de delar som är trasiga kan jag inte för mitt liv förstå och varför jag inte märkt upp vilka behållare som passar till vilka lock kan jag inte annat än be mig själv om ursäkt för, men igår hade jag i vilket fall en rejäl vårstädning i köket och slängde alla gamla shakers så att nya, fina, fräscha behållare – alla av samma modell – kunde flytta in. Jag hoppas i och med detta att nerstänkta dunjackor, översvämmade träningsväskor och söl på allehanda pinsamma platser har fått sitt slut, och skulle det fortsätta så görs det i alla fall lite mer färgglatt från och med nu.

SmartshakeVår ute, vår inne och vår i shakerskåpet

I kategorin ”det är jobbigt att träna”…

Det jobbigaste med att träna är inte alltid att snöra på sig träningsskorna fastän magen är i vägen och rörligheten kräver två stekpincetter och en sjuhelsikes precision för att skosnörena ska kunna knytas. Det jobbigaste med att träna är inte heller alltid att ta i så pass mycket att flåset går på högvarv och benen förvandlas till två cementpelare som osar antikviteter.

Att utföra njutningsgrejer som att stretcha, foamrolla och framför allt ta sig till duschen efter träningen, DET däremot, det är en riktig utmaning.

20140409-203640.jpgVarma hälsningar från en blöt fläck på vardagsrumsgolvet

Intervaller i mina braller

Även om jag tycker att ett gigantiskt bollhav känns som ett stort skavsår i grenen på rolighetsskalan om man jämför det med att få instruera en klass så tycker jag det är minst lika roligt att träna på egen hand. Att jag dessutom har ett gäng träningstokiga kompisar som är födda med lika mycket galenskap i kroppen som mig själv gör det liksom inte sämre, och att boka upp en lördagseftermiddag tillsammans på gymmet låter kanske som ren idioti för många latmaskar, men i mina ögon är det den bästa typen av kompishäng. I helgen smakade jag och mina kompisar på ett gäng härliga intervaller, och även om jag stundtals undrade varför mina föräldrar inte kunde ha uppfostrat mig till ett vanligt barn som går igång på tv-spel och filmmaraton så måste jag erkänna att jag har gått och blivit lite betuttad i det där med tung, flåsig och utmanande intervallträning. Jag misstänker att resultaten inte tänker vänta på sig nu när jag väl kommit igång, för man kunde nästa se med blotta ögat hur mina skinkor gick från jell-o till cement under själva träningspasset, och att det krävdes både katapult och gaffeltruck för att ta mig ur sängen dagen efter ser jag som ett ytterst bra betyg. Intervaller i mina braller –  i dubbel bemärkelse – och att träna något som är socialt, kul OCH få snaskig stjärt på köpet kan ju inte annat än hamna i topp på listan över halellujamoments.

intervall

 

Heads up (fast ducka för lågt flygande påskkärringar)!

Eftersom vi närmar oss en hel hög med röda dagar då folk hellre åker bort än tränar, och dessutom en helg då många instruktörer tar ledigt för att helhjärtat ägna sig åt äggmålning, lammsteksmarinering och kvastflygning så ser SATS schema lite annorlunda ut under just påskhelgen. Själv kommer jag att ta min trimmade Nimbus 2000 och flyga till S:t Eriksbron för att bränna av en BodyPump på långfredagen, för att sedan på måndagen starta min vanliga BodyPump några timmar tidigare än vanligt på grund av gymmets ändrade öppettider. Huruvida det blir fler klasser under påskhelgen är i skrivande stund oklart, men passa på att boka in er på mina två påskpump eller söndagsdubbel redan nu så ser vi till att svettas lite bland alla praliner, ägg och släktmiddagar. Och återigen – notera den ändrade tiden på måndagspumpen!

Paskschema

Mellis-på-jobbet-tips

Eftersom ungefär 98,6% av all min träning sker på kvällstid efter jobbet (ja alltså, det ”vanliga” jobbet – instruktörsjobbet är hobbyjobbet) och eftersom mellanmålsutbudet i företagets kiosk är ytterst sparsamt och dessutom kräver en svulstig spargris vid regelbundna inköp så har mellanmålsplanering, -tillagning och -medtagning blivit en del av min vardag. Toppa det med ett kontorskök lika sparsamt utrustat som ett spislöst pentry i en 17kvm-studentlägenhet, en hungrig ingenjör som hyser lika stor avsky till diskmomentet som till gubbar som slemhostar rakt ut på tunnelbanan, en avig inställning till fisk på burk och en handväska redan fullproppad med allehanda damprylar, och antalet mellanmål som mättar bra, tar lite plats, kräver lite pyssel och minimalt med disk är filtrerade till ett fåtal. Jag misstänker att det är fler som dras med samma mellanmålsvånda, så idag tänkte jag dela med mig av mina bästa mellistips i kategorin ”jobbetmellis”:

 

Smoothie
Fruktskålens pytt-i-panna som smakar lika gott som en sommardag på flaska. Släng i de frukter eller bär du har hemma och blaska till med juice eller mjölk, samt toppa med kvarg eller proteinpulver för att göra den mer mättande. Dock vill jag höja ett varningens finger för att välja en behållare med något skev kork, för att komma till jobbet endast för att upptäcka att smoothien som man gjorde i ordning på morgonen förvandlats till en jordgubbsdoftande handgranat som exploderat över både kalendrar, läppglans och viktiga papper i handväskan är visserligen en rätt rolig syn för kollegorna, men en desto sämre start på dagen för dig. Nämnas bör också att en smoothie har förmågan att anta en allt annat än aptitlig färg efter några timmar i kylskåpet, men väljer du en färgad flaska eller avnjuter skapelsen med ögonbindel på så är det lugna puckar.

bild 1-1

Bananpannkaka
I mitt hem representerar 5:2 inte någon diet, utan det förhållande mellan antalet dagar som det finns bruna respektive gröna bananer i min fruktskål. Att de aldrig verkar hamna i det ultimata gula stadiet tar jag som ett tecken på att jag inte bör äta bananer som de är, men för att ändå dra mitt stå till släng-inte-mat-stacken så brukar jag använda de flugsamlande bananerna till muffins, smoothie eller min mellisfavorit bananpannkakan. Visserligen tar det lite tid att steka en veckoranson pannkisar, men när man väl sitter på kontoret med en smaskig pannkaka, färska bär och lite keso så inser man att det var värt varenda sekund vid spisen. Receptet hittar du här, vändningen av fanskapet går galant om du har en liten stekpanna och bären blandar du i keson redan på morgonen för att minimera antalet kollin i handväskan.
bild 3-1

Avocadomacka
När jag var yngre och min mamma skivade avocado över sina hårdmackor (=knäckemacka på norrländska) och toppade med sinuskurvor av KallesKaviar så var jag övertygad om att hon drabbats av någon klimakterieknäpp eller kanske blivit biten av en rabiesräv, för det kändes lika fel som att föreställa sig Mozart i leopardfläckiga Nikesneakers.  Jag vet inte riktigt när det skedde eller ens hur övergången gick till, men idag är hårdmacka med avocado och kaviar en av mina favoriter när det kommer till mellis. Plus i kanten är det att när man väl tagit med sig en kaviartub och ett paket Wasa Havre till kontoret så finns det underlag för mellanmål i flera dagar eller veckor framöver, och att det dessutom generar minimal diskmängd (noll om man skalar avocadon med tänderna och mosar ut den med armbågen, samt använder en pappersservett istället för tallrik) gör detta till ett optimalt kontorsmellis. Eller okej, man luktar visserligen avlopp i munnen i ungefär ett dygn efteråt, men förutsatt att man inte ska på dejt eller ägna sig åt okontrollerat hångel så är det lugnt. Tycker du kaviar är rena rama pesten så testa att toppa med örtsalt istället.

bild 2-1

Grillad kyckling
Om man är lat, svinhungrig och har vägarna förbi en affär med grill på väg till jobbet så är kycklinglår eller kycklingspett ett oslagbart mellis att plocka fram när eftermiddagshungern slår till. Noll ansträngning vad gäller tillagning, men kräver å andra sidan tandtråd, våtservett och ansiktssanering när allt är uppätet. OBS! Tipset lämpar sig inte för veganer/vegetarianer.

Mellis7

Kall gröt
Visserligen finns det redan kall gröt med sylt att köpa i små plastbehållare, men om man inte känner för att sleva i sig skottkärror med socker och allehanda kemikalier så kan man gott göra gröten hemma. En portion kall mannagrynsgröt eller tomtegröt med skivad frukt, bär eller sylt funkar fina fisken att sleva i sig vid skrivbordet, och om du bara kan stå ut med de konservativa kollegornas uppgivna suckar över en låda med kall gröt så har du ett mellis att räkna med. Visserligen krävs det att man vevar lite med diskborsten när grötkastrullen ska rengöras, men väl på kontoret så går det desto snabbare.

Mellis5Min favvogröt består av mannagryn, havremjölk, linfrön och solroskärnor. Lättare gjort än sagt!

Mellisbollar
Handen upp alla ni som spenderat timmar i barndomens kök, rullandes chokladbollar och fördelade resultatet 50/50 mellan en plastlåda och munnen! Jag står än idag och gör precis likadant, men nu är innehållet något annorlunda även om tillvägagångssättet är detsamma. Ett supersmaskigt mellanmål som visserligen tar lite tid att baka, men som kan förvaras i frysen och plockas fram i lagom mängd vid behov. Att det dessutom känns både lyxigt och förbjudet att äta ”chokladbollar” till mellanmål men utan dåligt samvete som följd gör det hela ännu bättre. Receptet hittar du här.

Mellis4

Kvarg
2010-talets populäraste färskost som blivit en lika vanlig syn i gymmen som måsar vid tappade varmkorvar. Kvargen är extremt ta-med-vänligt och kan med fördel blandas med färsk eller konserverad frukt, bär, nötter eller alltihop på en och samma gång. Tycker du att det är lite för surt eller strävt så finns det finfin nybörjarkvarg med yoghurt i på t.ex Lidl, och lyckas du lura mer än en kollega att det är vispgrädde du sitter och äter så får du guldstjärna. Ropen ska skalla – mer kvarg till alla!
Mellis1

Yoghurt
Går du på kvargdetox så kan du alltid fylla tallriken med yoghurt istället, återigen blanda med bär, frukt eller nötter och ändå orka med både 100 meter bänkpress och blandade småhopp på gymmet. Portionsförpackningar är visserligen något dyrare än stora byttor eller kartonger, men lika smidigt som ett rumstempererat gummiband.
Mellis3

Megamättande smörgås
Och Nisse Ebola Jesus – nu pratar vi inte en vanlig sketen kioskfralla med en svettig skiva ost i ena hörnet och ett ihopkrullat salladsblad i det andra, utan ett mättande bröd fullproppad med så mycket godsaker att pålägg känns överflödigt. Min favorit är den ungkarlssäkra limpan (receptet hittar du här) med smör eller Philadelphia, och förutom att man känner sig lika mätt som efter ett julbord hos mormor så blir man så pass fulltankad med energi att en löprunda till Kongo och tillbaka känns som en baggis.
Mellis2


Bubblare: Fjortismellis
Visserligen har jag inte testat denna själv, men med tanke på hur många gånger jag sett både ungdomar och diverse lösryckta pendlare avnjuta detta mellanmål så måste det ju vara alla tiders. Jag talar givetvis om kombinationen RedBull och cigarett, och av mina observationer att döma så verkar det fungera lika bra till frukost som till lunch eller mellanmål. Kräver noll ansträngning vid diskhon, kan köpas på vägen till jobbet och dessutom förvaras i väskan utan bekymmer. Huruvida man blir världsbäst på bicepscurls av detta tips är fortfarande något oklart, men visst låter det som ett alldeles lysande mellanmål!

Mellis8Till och med kändisarna har anammat fjortismelliset. Då måste det ju vara bra.


 

I kategorin ”man kan aldrig ha för många skor”….

…så välkomnar jag idag mitt nya tillskott till skostallet:

20140404-210040.jpg

Och ikväll går jag och lägger mig med ett leende på läpparna. Tänk vad lite skor kan göra för lyckan.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 30 andra följare